smirglanje plastika
popunjavanje rupa na prednjoj plastici
kaiš i varijator od Liberty 125
dekla liberty 125
Sredjivanje Liberty skutera potrebno je početi sa jednim dobrim pranjem. Najbolje sredstvo za skidanje nečistoća je abrazivno sredstvo za pranje posuđa, popularni CIF. Izuzetno lepo skida stare naslage i posle dobrog trljanja plastike sinu lepim sjajem
Ako se želi ofarbati motor, potrebno je skinuti sve plastične delove koje se vrlo jednostavno skidaju, sve osim jedne, velike prednje plastike.
Da bi se ona skinula potrebno je skinuti plastiku gde je svetlo, brzinomer, crevo od hidraulične prednje kočnice odvrnuti sa ručice, odnosno sa posude za ulje, skinuti volan, odvrnuti šoljice koje drže prednje vile, potom izvući prednje vile i onda je moguće skinuti veliku prednju plastiku.
Ovako to izgleda na početku. Iz gomile odabere se jedan motor, naravno najbolji, po slobodnoj proceni i onda počinje sredjivanje
izbor Liberty motora
priprema plastika za farbanje
Najbolje je kompletno skinuti farbu! Začuđujuće se lako skida sa metalnom špahlom. Malo se zagrebe i jednostavno se ljušti. Na nekim mestima ide malo teže tu je potrebno smirglati. Tako je najbolje jer može doći do bubrenja stare boje posle nanošenja nove pa da se to spreči, ovo je jedini način.

Kada se oguli farba potrebno je kompletnu plastiku prešlajfovati mašinom, šlajfericom da se plastika matira, pošto je vrlo glatka, da se farba ne ljušti kasnije sa te glatke površine.

Rupe koje su služile za pričvršćenje poštarskih torbi popunite plastikom. Sa unutrašnje strane se zalepi traka i rupa se popuni plastikom, sačekate da se dobro osuši i  onda je potrebno prešmirglati i po potrebi izgitovati sitne neravnine i ponovo šmirglati da se potpuno izjednači površina.
spric git na Liberty plastikama
Sledeća faza je nanošenje šric gita. Pošto je skinuta kompletna farba i plastika prešmirglana nanosi se šriic git. Ako se radi u svetlijim nijansama onda se može i špric git tonirati u odredjenu boju da bi se posle lakše prekrilo bojom. U ovom slučaju korišten je žuti šric git. Zanimljiv je postupak da kada se sve prešrica šric gitom, samo se ovlaš prešprica nekom kontrasnom bojom da se posle lakše primete efekti šmirglanja. Naime kada se šmirgla lepo se vide delovi koji su dobro išmirglani i lako se uočavaju delovi koji su slučajno preskočeni ili nedovoljno ispolirani.

apcigovanje
Šmirgla se dok god se ne skine i poslednji trag crne boje i dok se ne izglača svaka neravnina.
Posto su svi delovi lepo prešmirglani ili kako bi majstor rekao apcigovani, mora se sve dobro oprati i osušiti. Kada je sve suvo, opere se benzinom i prebriše medenom krpom (ima da se kupi u farbari) da se pokupe sitne dlačice. Tek sada sledi farbanje.

farbanje u komori
Najbolje je taj deo prepustiti majstoru, jer ipak za lepo ofarban deo bitni su i uslovi. U komori se sveža farba zaštiti od lepljenja sitnih čestica prašine koje bi se zalepile po njoj. Potrebno je oko 400 grama boje, herter (učvršćivač) i malo razređivača da se ofarbaju kompletne plastike. Kada se radi sa metalik bojama posle farbanja bazom nanosi se zaštitni bezbojni lak.
farbanje crnih unutrašnjih plastika
Body Bumper paint sprej za farbanje plastika
Za sredjivanje crnih plastika nije potrebna takva priprema. Dovoljno je dobro ih oprati, odmastiti ih benzinom i prešricati sprejom za plastiku.
Bumper sprej u sebi ima prajmer koji se veže za plastiku i ne ljušti se posle.
zadnjja viljuška - promena čaura
Čest problem je luft u zadnjoj viljušci koji se rešava promenom plastičnih čaura. A proveru možete izvršiti lako. Kada je motor na točkovima, snažno prodrmate zadnji točak levo desno i ne bi smeo da se uvija zadnji deo, točak i motor, u odnosu na ram. Da bi se promenile čaure nije potrebno skinuti plastike, jedino onu za promenu svećice. Potrebno je odvrnuti matice (br 6 i 7 na slici) i izvući dugačke šrafove (broj 18 i 4), zatim se jednostavno skinu stare čaure (iskucati dužim šrafcigerom) i ubaciti nove.
Čaure treba malo podmazati da lakše uđu, kao i dištance (br. 2 i 17 na slici). Takođe dištance treba malo očistiti od rđe ako su korodirali i namastiti zbog zaštite. Nakon zamene više nema ni malo lufta u viljušci.
Još jedna napomena: Čaure su izrađene od veoma čvrste ali krte plastike, obavezno ih podmazati, a kad ih ukucavate pažljivo plastičnim čekićem ili podmetnite daščicu, da se ne polome.

Za kontrolu kaiša, potrebno je skinuti deklu, koja se skida odvrtanjem šrafova i skidanjem plastičnog uvodnika vazdiha za hlađenje, a nije potrebno skidati kurblu. Širina kaiša ne bi smela da bude uža od 16 milimetara i utiče na krajnju brzinu.
Fabrička oznaka za kaiš je 20026 PIAGGIO 825059/3.
Dimenzije alternativnih kaiša su 18 x 843 ili 18,5 x 850
Dekla koja pokriva variomat i kvačilo se može ofarbati. Ako je farba samo izgrebana dovoljno je samo matirati farbu i prešpricati novom. Ako je dekla oksidirala i stara farba se podklobučila, potrebno je potpuno skinuti farbu, najlakše peskiranjem, ali je onda potrebno nanositi i specijalni VOŠ prajmer za aluminijum, da se farba ne bi ljuštila.
promena batirije na instrumental tabli
Ako ne radi sat na instrumental tabli, mora se promeniti baterija. Za promenu baterije najlakše je skinuti komplet tablu, mada ko je spretan može promeniti bateriju i bez skidanja kompletne instrumental table. Na slici je prikazano mesto gde je baterija, a promena se vrši odvrtanjem malog poklopca i vađenjem stare baterije. Oznaka baterije za digitalni sat AG13 (LR44) Typ: Alkalina. Voltage: 1.5V, Dimezije: 11.6 mm. debljina: 5.4 mm, a odgovara i ova baterija  AG12  (LR43) Typ: Alkalina. Volti: 1.5V. prečnik: 11.6 mm debljina: 4.2 mm
promena boje na instrumental satu
Za promenu vizuelnog izgleda instrumental table možete se malo potruditi. Boja se može promeniti jednostavno prelepljivanjem samolepljive folije. Prvo se napravi šablon od papira. Postavi se komad papira preko table i pazljivo prstima izvuku sve ivice da se ocrtaju na papiru. Potom pažljivo isečete i proverite na tabli da li sve lepo pasuje. Nije potrebno isecati otvore za signalne lampice,  pošto je to lakše iseći pažljivo skalperom pošto se zalepi folija. Po šablonu isečete samolepljivu tapetu ili neki autorski rad urađen na foto papiru! Ostaje još da se pažljivo zalepi i da se iseku otvori za signalne lampice i sve da vratite.  Originalni šablon možete skinuti ovde.
instrumental tabla Piaggio Liberty
Izgled gotove instrumental table u žutoj kombinaciji boja.
ugradnja zujalice za žmigavce
Zujalica za žmigavce je jako korisna jer sprečava mogućnost da ostane upaljen, odnosno zaboravljen žmigavac kada to nije potrebno. Zbog sigurnosti vožnje dobro je ugraditi zvučnu signalizaciju. Odlično rešenje je predstavio Mikisa i prikazano je mesto gde je u instrumental tabli ubačena zujalica koja je preko grec-a spojena na signalne lamice od žmigavaca.  Sa zujalice crvena žica (+) je povezana na grec (+), a (-) sa zujalice na masu instrumental table. Potrebno je pronaći (+) sa levog i desnog žmigavca, odnosno signalne lampice na tabli i povezati oba kontakta na grec (~). Masu i  kontakte za žmigavce treba izvući sa zadnje strane sata sa kontakt trake gde se stavlja buksna.
zujalica za žmigavce na Liberty
Pogled sa zadnje strane instrumantal table odakle su izvučeni kontakti za zujalicu.
električna šema zujalice za motor
Ovo je eliktrična šema povezivanja zujalice u instrumental tabli za signalizaciju uključenih pokazivača pravca.
Promena ležajeva na prednjem točku je vrlo jednostavan zahat. Potrebno je skinuti toćak, zatim izbiti stare ležajeve i izvaditi osovinicu koja drži ostojanje između njih. Oznaka na originalnim ležajevima je SKF 6202 - 2RS1 - FRANCE ..W tako da za zamenu nađite iste ili ekvivalentne. Najsigurnije je odneti izvađene ležajeve pa novokupljene premetiti zbog sigurnosti.

U našim radnjama se često nalazi FAG 6202.2RSR koji odgovara a cena je ispod 300 din.
Kod promene je potrebno ubaciti malo tovatne masti i staviti nove ležajeve. Samo je bitno da se ne zaboravi osovinica koja drži rastojanje ležajeva sa unutrašnje strane.
Liberty prednji točak
ležajevi prednjeg točka
štelovanje ventila
usisni ventil Liberty
poklopac ventila
lanac bregaste osovine
Ako se čuje sitno kliktanje pri radu motora verovatno su ventili raštelovani, odnosno pojavio se veći zazor između ventila i klackalica pa se čuje lupkanje metalnih delova. To se može rešiti štelovanjem ventilla. Potrebno je znati da se namešta zazor usisnog ventila na 0.1 a na izduvom ventilu zazor je 0.15 mm. Za rad od alata je potrebno vilasti ključ 8 i špijuni, odnosno merni listići za kontrolu zazora. Gornja klackalica je na usisnom ventilu tu je kanal od karburatora, a donja je na izduvnom, koji ide prema auspuhu!

Da bi se došlo do ventila potrebno je skinuti poklopac ventila na kojem se nalazi gumeni dihtung Ako van je blok motora zamašćen u tom delu onda je verovatno gumaeni dihtung izgubio svojstvo zaptivanja pa ga je potrebno promeniti ili zalepiti specijalnim silikonom za dihtovanje.
Štelovanje ventila se izvodi kao na slici. Suština je u tome da se prilikom krajnjeg stezanja kontra šrafa, ne pomeri i smanji zazor.Merni listić treba da se pomera sa nekakvim otporom izmedju ventila i klackalice ne sme da mnogo zapinje a ni da se pomera suviše lako.
Pri štelovanju odmah se može prekontrolisati i lanac bregaste a samo štelovanje se vrlo brzo može uraditi. Uslov da vam motor dugo traje je redovna promena kvalitetnog ulja i obavezno pri promeni ulja promenite uljnog filtera kao i čišćenje uljnog predfiltera.
kočiona klešta
kočione pločice
Promena kočionih pločica se vrši kada se primeti da su obloge jako tanke, ili u krajnjem slučaju kada se čuje jako škripanje pri kočenju, što znači da su pločice potrošene do metalnog nosača. Da bi se izvadile stare pločice potrebno je skinuti plastični poklopac sa kočionih klješta. Zatim sa unutrašnje strane na osovini koja prolazi kroz klješta, treba skinuti osigurač, koji sprečava izvlačenje osovine. Osovinica se jednostavno izvuče i tako su oslobođene pločice.
Kada smo izvadili pločice potrebno ih je zameniti sa odgovarajućim. Pošto su nove pločice deblje, moraju se klipovi u klještima pritisniti da uđu da se napravi mesta za nove deblje pločice. Sada se uvuku pločice, ubaci limeni odstojnik i vrati osovinica i obavezno dobro namestiti osigurač na osovinici!
Piaggio Liberty filter ulja
Kod svake promene ulja preporučuje se promena uljnog filtera. Nije potrebno ovoliko rasklopiti motor da bi se promenio filter, ali ovde se sada lepo vidi. Da bi se skinuo filter potrebno je odvrnuti dva šrafa koji drže poklopac filtera (koji se vidi na sredini slike u donjem delu) i jednostavno ga zajedno sa uloškom filtera i oprugom skinete (levo od poklopca je novi i stari uložak filtera. Sa druge strane motora nalazi se uljni predfilter (veliki šraf u bočnom, donjem delu motora) koji je potrebno samo odvrnuti i očistiti fino sito od nečistoće.
   Detaljnije o promeni ulja - klikni za novu stranu ovde
Liberty lanac bregaste
Čest problem kod Liberty motora koji su prešli više kilometara je istegnut lanac bregaste osovine. Ako je to slučaj onda se usled istrošenosti lanca povećala njegova dužina tako da ga španer ne može držati zategnutog i on počinje da udara i struže po delovima bloka motora. Problem koji može nastati usled toga je čest a manifestuje se zapušavanjem uljnog fitera od sitnih opiljaka aluminijuma i zaribavanje ležajeva radilice usled nedostatka ulja za podmazivanje. Istegnutost lanca se može čuti kao jasno zveckanje prilikom rada motora. Na označenom mestu se najpre pojave tragovi od lanca i jedina pomoć je promena lanca.
auspuh Piaggio Liberty 125
izvadjenje pregrade iz auspuha
Ako želite malo da promenite zvuk motora, a i da malo poboljšate performanse, onda možete da povadite pregrade iz auspuha i tako omogućite lakše izbacivanje izduvnih gasova.
Da bi se to uradilo potrebno je otvoriti auspuh i to je najlakše na način prikazan na slici. Potrebno je iseći cevi u unutrašnjosti, a potom zavariti auspuh. Zvuk će biti malo glasniji, ali u granicama normale, jer prigušenje vrši staklena vuna koja se nalazi iza perforiranog lima.
vizir za skuter ispoliran
poliranje vizira
vizir za skuter
čišćenje vizira
šmirglanje vizira
fino šmirglanje vizira
 
Viziri koji su došli sa motorima su većinom izgrebani i izlepljeni nalepnicama i trakama. Za početak je potrebno vizir dobro oprati a nalepnice se mogu skinuti vrućom vodom i struganjem nožem ili žiletom.
Vizir je zgodan za one koji baš ne vole direktan vetar u lice, a zimi je dobra zaštita od hladnog vazduha. Da bi se koristili moraju se ispolirati, jer su izgrebani opasni zbog smanjene vidljivosti, a noću se svetlost jako presijava na ogrebotinama pa se godovo ništa ne vidi.
Najbitniji deo je uklanjanje grubih riseva šmirglom. Savetujem vam da uzmete malo grublju šmirglu kako bi ih lakše skinuli, dobro se pokazala vodena šmirgla gradacije 500. Trudite se da sve riseve skinete u ovom koraku jer se to finom šmirglom mnogo teže postiže.
Posle šmirgle 500 pređite šmirgom 800 ili 1000 kako bi smanjili debljinu riseva grube šmirgle.
Kao sto u gornjoj slici vidite, bela folija na viziru što kod poštanskih motora ide ispred fara, može se veoma lako ukloniti šmirglom 1200. Takodje i ostale delove vizira predjite šmirgom iste gradacije.
A na kraju sve prešmirglati gradacijom 2000 i onda je spremno za završnu fazu.
Za poliranje koristite polir pastu (u principu bi trebalo da pasta bude za plastiku ali može i neka za kola tipa turtle wax). Obratite pažnju da na kutiji paste ne piše "ne nanositi na plastične i staklene površine", takve kutije su uglavnom metalne.
U ovom slučaju korištenaje pasta firme Farecla finoće G3 (inače ovo je gruba pasta, postoji gradacija G12 i ona je u tečnom stanju-kao mleko). Pripremna faza izgleda ovako. Za poliranje koristite pamučnu krpicu i nanešenu pastu utrljavajte kružno dok ne dođe u stanje sijanja(dok se ne bude providela)
Krajnji rezultat je vizir kao nov. Mora se paziti da se postupak poliranja ne radi na suncu. A ako želite da iskrojite neku drugu veličinu vizira, to se može uraditi ubodnom testerom i naknadnim brušenjem ivica.
Ako vam je auspuh dosta zarđao, što je čest slučaj sa motorima koji su bili bliže morskoj obali, zbog uticaja soli, ili su jednostavno dugo stajali na kiši. Jedino rešenje da auspuh lepo izgleda je kompletno farbanje. Da bi se kvalitetno sredio  neophodno je peskarenje, pošto je nemoguće očistiti rđu sa svih pregiba, tako da bi se ubrzo ispod farbe pojavili "plikovi".
Pekarenje se vrši kompresorom i pomoću sitnog peska koji se velikom brzinom pomoću komprimovanog vazduha šprica po metalu, skida se sva naslaga prljavštine, masnoće i rđe. Posle obrade delovi izgledaju kao novi.
Ako su vam se zalomili šrafovi koji drže zaštitni lim, možete ih razbušiti i urezati novi navoj.
Potom sledi farbanje. Za to se koristi obavezno farba koja je otporna na visoke temperature. Ostaje još da se sredi limeni štitnik koji bude takođe zarđao. Tu ima nekoliko mogućnosti. Najskuplja da se kupi nov i toga ima u ponudi kod nas, postoji varijanta da se odnese na hromiranje, ili za naupornije, može se dosta sjaja izvući ca CIF sredstvom za pranje sudova i posle finom polir pastom.
 
 
Ako slabije koči zadnja kočnica ili počne da škripi, potrebno je otvoriti i pregledati pakne. Da bi ih pogledali, potrebno je prvo izvući rascepku (osigurač sa šrafa) potom odvrnuti veliki šraf  24 koji drži točak. Da bi ga popustili,  potrebna je veća poluga i nečim zablokirati točak. Može poslužiti letva koja se ubaci u točak i osloni se na polugu od kočnice, tako da upiranjem točka stiska se i kočnica pa se točak ne može okrenuti.
Da bi skinuli točak potrebno je skinuti i auspuh, a ako se točak ne može svući sa osovine mora se otpustiti i sajla kočnice. Pakne jednostavno skinete, a montaža novih nije nimalo teška. Na podu namontirajte pakne i opruge gledajući kako stoje originalne na točku. Potom tako komplet nabacite prvo na jednu osovinu i to kao da hoćete da slomite krug koji čine namontirane pakne, a na mestu gde je osovina, pakne se rašire taman da se nabace na gornju osovinu, a potom se malo poslužite većim šrafcigerom i raširite pakne da nasednu i na donju ekcentrik osovinu. Dobro je osovine na kojima stoje pakne da blago namažete tovat mašću.
Pošto su nove pakne veće debljine potrebno je naštelovati sajlu da ručica ima odgovarajući hod. Za štelovanje se koriste dva ključa 10 i 7. Pošto ste popustili šraf kod skidanja točka, probajte rukom da pritisnete polugu da vidite u kom trenutku počinju da hvataju kočnice. Ako se desi da je sajla sada kraća, potrebno je komplet polugu skinuti sa nazubljene osovine, pomeriti je za jedan zub i vratite pažljivo a šraf za stezanje poluge na osovinu dobro zavrnite. Sada se lako može naštelovati dužina sajle. Potrebno je malim ključem 7 držati da se sajla ne uvrće a ključem 10 dotezati polugu dok god se točak slobodno okreće. Potom se kontra maticom sve fiksira. Posle par dana kočenja, kada sve lepo legne i malo se potroše površinski slojevi, potrebno je preštelovati još jednom.
Pažljivije kočite prvih stotinak kilometara dok se pakne ne formiraju prema dobošu, jer u prvo vreme ne koče punom snagom, kasnije će se efekat kočenja pojačati.
piaggio logo
sajt postavljen februara 2007    Ideja, izrada, održavanje  - Tićma
start   slikeF   slikeL   tehnikaF   tehnikaL   uputstva   uradi_samF   uradi_samL   sastavljanje   sklopoviF   sklopoviL   tuningF   tuningL   stylingF   stylingL   oglasi   klub     forum   sponzori
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
translated to the languages
sadržaj sajta
 
Postupak skidanja i promena lanca bregaste.
Prvo se skine ventil dekla sa 4 vijaka M5 i šelna od iber-laufa(oduška), zatim se ispusti ulje i skine karter. Nakon toga se skine dekla od varijatora i pištoljem odvrne varijator, potom skine kaiš i remenica. Zatim se odvrnu tri vijka i skine dekla, tako da su sada vidljiva oba lanca.
Da bi se skinuo lanac bregaste osovine, neophodno je da se prvo skine lanac uljne pumpe, a on se skine tako što se na dnu motora nalaze dva vijka koja se odvnu i skine mali lim i odvrne M6 vijak. Nakon toga se skine mali lančanik i lanac izvuče na gore, pa se skine i gornji lančanik.
Sada se skida lanac bregaste ali za pravilno vraćanje i usklađivanje rada radilice i bregaste mora se pažljivo uzubiti lanac da se ne pomeri trenutak otvaranja ventila. Mora se postavi oznaka na lančaniku bregaste i sa oznakom na polutki bregaste i tek potom odvrne vijak, zatim je neophodno da se lanac izvlači ka radilici. Da bi se novi lanac mogao namestiti treba skinuti španer lanca, a on se skida tako što se skine zaštitna plastika iznad cilindra, gde ima dva vijka M5 gde se on skine i otpusti u početni položaj potom sve vrati nazad. Za postavljanje lanca nazad, najlakše je da se sa žicom provuče kroz klizače i postavi na oznake a potom sve lepo stegne.
Piaggio